Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.01.2018 00:13 - Първият митологичен цар на древна Гърция
Автор: didanov Категория: История   
Прочетен: 5584 Коментари: 18 Гласове:
13

Последна промяна: 10.01.2018 17:38

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Автор Дилян Иванов http://www.bghistory.info
image
Огигий или Огиг(на гръцки Ὤγυγος, също и Ὠγύγης, Ogyges; на латински Ogygis, Ogygius или Ogygus) бил  син на бог Посейдон или на Беот, съпруг на Тива и най-стария познат митологичен цар на Атика, живял около 1796 година преди новата ера. Всъщност по произход Огиг бил беотиец, а беотийците го наричали още цар на хектените и някои автори смятат, че именно той е основал беотийската Тива. За това Тива и цяла Беотия били наричани на него – Огигия. Неговото име носи и един от потопите случили се тогава – „Огигският потоп“, който е свързан с наводнението на Беотия от езерото Копай, по времето на управлението на Огиг. Други идентифицират това наводнение с „Девкалионовия потоп“ (Девкалион е син на Прометей и баща на Амфиктион )основател на Тива бел.ав.) Египетската Тива също често била наричана Огигска.  Тъй като Огиг бил най-стария известен цар на Атика, по-късно гърците имали израза "огигски" тоест "прастар, див, варварск", при александрийците даже като "стар вярващ глупак". Етимологията на името Огигий е неясна, може да бъде свързано с името Океан (Ὠκεανός)- титанът(или атлант?), който персонализира Световния океан. Гръцката дума Ogygios (Ὠγύγιος), означаваща Ogygian, "първичен," или "от най-ранни времена" и също "великански или гигантски". Огиг е известен като цар на ектените или хектените, които според Павзаний са били първите обитатели на областта Беотия, където е бил по-късно основан града Тива. Тива е наречена на първият си управител Огиг – Огигия (като епитет сред поетите). Интересното е, че според една стара немска енциклопедия и египетската Тива и Египет също били наричани Огигия или огигски. Така се казвал и острова на нимфата Калипсо на Омировата Одисея. Според други версии на мита, Огиг и хората му след Беотия заселили и областта известна като Акте. Тази област била също наричана Огигия, но по-късно станала известна като свещената планина Атон (на полуостров Халкидики). Секст Юлий Африкански пише през 221 година след Христа, че цар Огиг основава града Елевзина (като според други именно Елевзин е син на Огиг). В своята «Апология» Теофил пише през втори век след н.е., че Огиг е бил един от титаните, а според историка Тал той се сражавал срещу Зевс в борбата му с титаните. Освен на Посейдон някои автори го определят като син на Беот и дори на Кадъм (което е малко вероятно предвид разликата в епохите). Освен съпруг на Тива, Огиг имал син Елевзий (в негова чест е името на град Елевзия) и три дъщери - Aulis, Alalcomenia, and Thelvinia. Те са били известни като богини на клетвите (под общото име  „Praxidikai“), живеещи в планината Тилфус в Беотия. Аулис или Авлис дава името на града Авлис, известен с храма на Артемида. Именно тук събрал Агамемнон съюзниците си в похода срещу Троя и жертвал дъщеря си Ифигения на боговете.   Според Секст Африкански Огиг е живял по времето, когато евреите биват изгонени от Египет. Огигия се казвал островът от Одисея, друг един остров Ниобид носел същото име. Историкът Josephus споменава името Огиг като име на дъб, който еврейския патриарх Аврам разсякъл докато живял близо на Хеброн. Освен това Ог или «Огиг гигантът» бил цар на Башан в стария завет, който според евреите помогнал на Ной да построи ковчега и заради това му било разрешено да остане на покрива му по времето на потопа. Потопът на Огиг е първият потоп в гръцката митология свързан с езерото Копай в централна Беотия. Африкански добавя, че «първият голям потоп станал в Атика, когато Фороней бил цар в Аргос и Пелопонес. Самият Фороней е син на Инах и живял около 17-18 век пр.н.е. Той е баща на Пеласг, на когото биват наречени пеласгите векове наред. Огиг оцелял от потопа, но много хора загинали (според Павзаний от чума). След неговата смърт разрушената Атика била 189 години без цар, докато не дошъл Кекроп. Кекроп е споменат като «първият» владетел на Атина е пароския мраморен надпис: » 1. От времето когато в Атина се възцарил Кекроп и тази област, дотогава наричана Актика по името на местния жител Актей, започнала да се нарича Кекропия, изминали 1318 години (1582/81пр.н.е.).» Така можем да изчислим датата на смъртта на цар Огиг – 1582+189 години = 1771 г.пр.н.е. Девкалионовият потоп според надписа е станал по времето на Кекроп: «От времето когато Девкалион (син на Прометей) станал цар в Ликорея намираща се край (планината) Парнас, а в Атина бил цар Кекроп, са изминали 1310 години (или 1574/73 пр.н.е.)» Това се подтвърждава и от историка Кастор Родоски, който датирал Огиговия потоп около 260 години преди Девкалиновия потоп,а според други 1040 преди основаването на град Рим. Ако приемем, че Рим е основан през 753 пр.Хр., царуването на Огиг трябва да е било около 1793 пр. Хр.
Името Огиг носи  и последния цар на Ахея, след който ахейците (недоволно от управлението на синовете му) установяват демократично управление. Аналогия с това име е и лидийския цар Гиг или Гигес, който управлява през 7 век пр.н.е. (от неговата династия е и прочутия цар Крез).
От публикацията на Pauly-Wissowa научаваме, че в латинските текстове името Огиг (Ogygos) е писано също като Ogigus и Ogigius. Това е много интересно, защото предполага възможност и за други начини на изписване. Както всеки знае, “О” в гръцкия език е определителен член (м.р., ед.ч.). Ако напишем O Gigus вместо Ogygos, се приближаваме много до O Gigas, което на гръцки значи Гигантът. Това ни напомня за многото сведения в гръцката митология за раса на Гиганти в Тракия (Македония).
Друг любопитен факт: останките от моста на Константин на южния бряг на Дунав са само на няколко километра от село ГИГЕН.

Още един: има текст, запазен във варненския музей (inv. II 285), в който се споменава, освен другите неща, и законът на Огигците (KAT’ ОГУГIОN NOMON) [28]. Нормално е човек да заподозре, че в зората на историята някакви “огигци” – вероятно хора с висок ръст – са живели в района на Преслав. (Огигия)

image



Гласувай:
13



1. iliyanv - Пропуснал си най-важната карта - Мизия, село Гиген
10.01.2018 12:48
Мостът на Константин Велики на Дунав.

Георги Сотиров, „Орбини и Одисей в Огигия-Преслав“

http://www.otizvora/2005/05/6855
цитирай
2. shtaparov - Огигий не може да е гръцки цар по 2 ...
10.01.2018 13:35
Огигий не може да е гръцки цар по 2 причини:

1. Между 1800-1700 г.пр.Хр.гърци в Европа няма: те идват на Балканите 5-6 века по-късно и разрушават проспериращата цевелезация на микенските Пелазги.
2. Огигес е един от титаните,които са ненавиждани от гърците и са "поставени" от тях в Тартара т.е. в Ада,понеже са представители на предгръцките езически религии. Типично гръцката езическа религия признавала само върховенството на Зевс и в никакъв случай не би допуснала един от враговете на Зевс да бъде обявен за гръцки прародител или дори предшественик.
цитирай
3. shtaparov - Името Огигес също показва, че той не ...
10.01.2018 14:12
Името Огигес също показва,че той не е гръцки цар а ахейски т.е. Български,понеже:

1. В класическа Гърция това име не е никак почитано нито популярно навярно заради това,че гърците не го имали за свое.
2. Етимологичния анализ показва,че името е Българско: Огигес= О`Гигес (т.е.- името Гигес с добавена "протеза") а Гигес е нашето име Гиго (виж фам.Гигови),към което е добавен гръцки суфикс от неговите късни записвачи.
цитирай
4. shtaparov - Името Огигес също показва, че той не ...
10.01.2018 14:19
Името Огигес също показва,че той не е гръцки цар а ахейски т.е. Български,понеже:

1. В класическа Гърция това име не е никак почитано нито популярно навярно заради това,че гърците не го имали за свое.
2. Етимологичния анализ показва,че името е Българско: Огигес= О`Гигес (т.е.- името Гигес с добавена "протеза") а Гигес е нашето име Гиго (виж фам.Гигови),към което е добавен гръцки суфикс от неговите късни записвачи.
цитирай
5. germantiger - ...
10.01.2018 14:54
щапаров - пропуснал си твоя ангелов анализ

ОРИГИЙ - ОРИГ - ОРИГНАЛ СЕ - ОРИГНЯ ще рече баш българин

сега оставям на теб щапаров да ме коригираш с нещо от типа

оригий - оригиналния
цитирай
6. iliyanv - Зевс е скитски и тракийски върховен бог,
10.01.2018 15:01
взет на франчайзинг от мургавите щерки данаеви. Страбон, "География":

"Също както във всички други отношения атиняните продължават да бъдат гостоприемни към чужди неща, така е и в почитанието им към боговете; защото те са приемали радушно толкова много чужди култове, че били осмивани заради това от комици; и между тях са тракийските и фригийските ритуали."

Херодот, "История":
"Според разказа на самите скити техният народ бил най-младият на света и водел началото си от Таргитай (Цар Гета) — първия човек, обитавал техните земи, които преди него били пустинни. За този Таргитай се говорят, по моему, неправдоподобни неща, но все пак се говорят — че негови родители били Зевс и дъщерята на речния бог Бористен и че на така произлезлия Таргитай му се родили трима синове — Липоксаис, Арпоксаис и Колаксаис, най-малкият. "
цитирай
7. didanov - благодаря инфото илияне
10.01.2018 17:39
iliyanv написа:
Мостът на Константин Велики на Дунав.

Георги Сотиров, „Орбини и Одисей в Огигия-Преслав“

http://www/2005/05/6855

така добавих няколко неща към постинга
цитирай
8. didanov - съгласен съм с теб Щапар
10.01.2018 17:48
shtaparov написа:
Огигий не може да е гръцки цар по 2 причини:

1. Между 1800-1700 г.пр.Хр.гърци в Европа няма: те идват на Балканите 5-6 века по-късно и разрушават проспериращата цевелезация на микенските Пелазги.
2. Огигес е един от титаните,които са ненавиждани от гърците и са "поставени" от тях в Тартара т.е. в Ада,понеже са представители на предгръцките езически религии. Типично гръцката езическа религия признавала само върховенството на Зевс и в никакъв случай не би допуснала един от враговете на Зевс да бъде обявен за гръцки прародител или дори предшественик.

по това време 18 век пр.н.е. дори не е би роден Пеласг, на когото са кръстени пеласгите - посочени като автохони от самите елини векове по-късно.
Зевс също е полутитан, а за мен под титани се разбирало атланти,които са достигали до размери окло 4-5 метра и имали свръхспособности в сравнение с хората.
НО фактът, че Огиг е останал като първият цар в гръцката митология говори сам за себе си, че и първите елини са го имали за "свой" или поне "зает". Така както и Зевс или Живе е зает от местните трако-пеласги.
А под древна Гърция в заглавието озачавам само геграфското положение на територията.
цитирай
9. didanov - да - Огигес се свързва етимологично с "гигант"
10.01.2018 17:56
shtaparov написа:
Името Огигес също показва,че той не е гръцки цар а ахейски т.е. Български,понеже:

1. В класическа Гърция това име не е никак почитано нито популярно навярно заради това,че гърците не го имали за свое.
2. Етимологичния анализ показва,че името е Българско: Огигес= О`Гигес (т.е.- името Гигес с добавена "протеза") а Гигес е нашето име Гиго (виж фам.Гигови),към което е добавен гръцки суфикс от неговите късни записвачи.

каквото е и едно от значението на старогръцки, а е запазено днес като дума в българския език и като топоним напр. село Гиген или фамилията Гигови или Гогови. Освен това Велики Преслав съдържа в-л-к което може да се свърже с великан или гигант (гръцка форма О-Гиг-ес)
Лидийският цар Гиг-ес също е от балкано-анатолийски произход, т.к. лидите са били меони-пеони, а първите им царе са били фриги-бриги.
цитирай
10. didanov - не съм съгласен с иронията
10.01.2018 18:09
germantiger написа:
щапаров - пропуснал си твоя ангелов анализ

ОРИГИЙ - ОРИГ - ОРИГНАЛ СЕ - ОРИГНЯ ще рече баш българин

сега оставям на теб щапаров да ме коригираш с нещо от типа

оригий - оригиналния

макар да не виждам директна връзка между ахейци и българи. Косвена да - но не директна
цитирай
11. didanov - когато е живял Страбон е изтекла много вода
10.01.2018 18:18
iliyanv написа:
взет на франчайзинг от мургавите щерки данаеви. Страбон, "География":

"Също както във всички други отношения атиняните продължават да бъдат гостоприемни към чужди неща, така е и в почитанието им към боговете; защото те са приемали радушно толкова много чужди култове, че били осмивани заради това от комици; и между тях са тракийските и фригийските ритуали."

Херодот, "История":
"Според разказа на самите скити техният народ бил най-младият на света и водел началото си от Таргитай (Цар Гета) — първия човек, обитавал техните земи, които преди него били пустинни. За този Таргитай се говорят, по моему, неправдоподобни неща, но все пак се говорят — че негови родители били Зевс и дъщерята на речния бог Бористен и че на така произлезлия Таргитай му се родили трима синове — Липоксаис, Арпоксаис и Колаксаис, най-малкият. "

или около 18 века от Огиг - време достатчно тракийските и фригийските култове и ритуали да станат чужди. Франчйзингът сам по-себе си не е лошо нещо, въпросът е да не се представя като собствен бранд или марка :)
цитирай
12. didanov - за мен по-голям интерес представлява Тива
10.01.2018 18:26
и защо и беотийската и египетската Тива се е наричала Огигия? Дали не означава "град или област на гиганти(атланти)", а не град на Огиг?
цитирай
13. shtaparov - щапаров - пропуснал си твоя ангелов ...
11.01.2018 09:21
germantiger написа:
щапаров - пропуснал си твоя ангелов анализ

ОРИГИЙ - ОРИГ - ОРИГНАЛ СЕ - ОРИГНЯ ще рече баш българин

сега оставям на теб щапаров да ме коригираш с нещо от типа

оригий - оригиналния

Не пиши измишльотини когато не знаеш: думата Оригвам е форма на думата Одигвам (Подигвам,Надигвам),получена чрез типичния Минойско-Български преход Р(Л)-Д(Т). Така израза "Оригвам се" означава буквално "Подига ми се" (Повдигат ми се киселини и "згуревини"),заради което той няма друго общо с името Огигес освен общия народностен произход.
цитирай
14. shtaparov - и защо и беотийската и египетската ...
11.01.2018 09:24
didanov написа:
и защо и беотийската и египетската Тива се е наричала Огигия? Дали не означава "град или област на гиганти(атланти)", а не град на Огиг?

Съгласен,приятелю- "Град на гиганти" (Киканти= Хора с чембаси) като знаем,че едно от имената на чембаса е Кика (~Гига). Оттам идва украинското име Гогол (Хохол,Кикул),ще рече "Носещия чембас" (Чембасовия).
цитирай
15. germantiger - ...
12.01.2018 05:30
пишеш, че дмата оригвам идва от подигвам

това е установено от кои филолози и лингвисти, кога?

ти си по професия лингвист или измишльотин

ако си лингист ще поискам диплом, университет, оценки, професионален път
цитирай
16. shtaparov - пишеш, че дмата оригвам идва от п...
12.01.2018 10:07
germantiger написа:
пишеш, че дмата оригвам идва от подигвам

това е установено от кои филолози и лингвисти, кога?

ти си по професия лингвист или измишльотин

ако си лингист ще поискам диплом, университет, оценки, професионален път

Ти на колко филолози можеш да се позовеш за да докажеш,че думата Германец е аналогична на думата Дойч а думата Алеман- на думата Тевтон????
цитирай
17. germantiger - много, към 1200 лингвисти кои ...
12.01.2018 20:09
много, към 1200 лингвисти

кои са доказали, че траките са българи след като траките са турки

не ми спомена образованието, професионалния ти път?
цитирай
18. germantiger - +
12.01.2018 20:10
хубаво е да правиш разлика между думи и от другата страна между племена и етноси

добре ще е да разлиаваш произход на думи и произход на народи

за човек необразован пропуските ти са обясними
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: didanov
Категория: История
Прочетен: 2901271
Постинги: 1136
Коментари: 3355
Гласове: 5854
Спечели и ти от своя блог!
Блогрол
1. Цар Мидас, бриги и пеласги – Троя е на Балканите?
2. Българското хоро - древно писмо от живи йероглифи
3. Тракийският император Роле и паметника на цар Мида
4. Корените на българската народност
5. Българският генетичен проект
6. "Как ни предадоха европейските консули"
7. Мегалитите - трогателно свидетелство за детството на човечеството
8. ДЖАГФАР ТАРИХЫ, ПЕЛАСГИТЕ и остров КРИТ
9. Сурва Година, Сура Бога и Веда Словена
10. Древно-тракийско скално светилище под Царев връх – предшественик на Рилския манастир
11. неизвестното племе на мияците
12. Масагетската принцеса Томира и битката й с персийския цар Кир
13. Хубавата Елена в Египет
14. Склавини и анти в долнодунавските земи
15. Кои са мирмидонците?
16. Еничаринът Склаф, името Слав и робите
17. Аспарух, Мемнон и етиопските българи
18. Името на Кан(ас) Аспарух не е случайно
19. Срещата м/у Калоян и Пиер дьо Брашо
20. Амазонките на Тезей, Херодот, Дахомей, Южна Америка и Африка
21. Фердинанд I, славянин и потомък на витинските князе.
22. НОВ МЕТОД ЗА РАЗЧИТАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ РУНИ
23. Амазонките в древността (Тракия, Мала Азия,Либия)
24. ПОЛИСЪТ СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА
25. АТЛАНТИ ЛИ СА МИТОЛОГИЧНИТЕ ТИТАНИ?
26. Черноморската Троя – тайната на Ропотамо
27. Брут Троянски - легендарният първи владетел на Британия
28. ЧУЖДИЦА ЛИ Е НАИМЕНОВАНИЕТО "ТРАКИ"?
29. О неразумний, защо се срамиш да се наречеш...мизиец?
30. Черноморската Троя - коя българска река е Омировата Симоис?